Episcopia Giurgiului
Prea Sfintitul Parinte Dr. AMBROZIE - Intaiul Episcop al Giurgiului
Episcopia Giurgiului
Catedrala episcopală cu hramul "Adormirea Maicii Domnului" din municipul Giurgiu
Protoierii - Episcopia Giurgiului
Mănăstiri - Episcopia Giurgiului
Seminar
Noutăţi - Episcopia Giurgiului
Judeţul Giurgiu
Legături creştin-ortodoxe
Legături creştin-ortodoxe
Legături creştin-ortodoxe
Legături creştin-ortodoxe
Contact Episcopia Giurgiului
Episcopul Administraţia Eparhială Catedrala Episcopală Protoierii Mănăstiri Invăţământ Teologic Noutăţi Giurgiu Opera Social Filantropică Activitate Culturală Muzeul Eparhial Legături Contact
           

 

Sectiune Media
Secţiune Media

 

Calendar Creştin-Ortodox
Calendarul Crestin Ortodox 2009

 

Sfanta Scriptura Biblia
Sfânta scriptură sau Biblia

 

Învăţătura
Învăţătura de credinţă creştină ortodoxă

 

Patriarhia Romana
Site-ul oficial al Patriarhiei Române

 

Untitled Document

SFINȚIREA CASELOR DE BOBOTEAZĂ




Începând cu primele zile ale anului civil, slujitorii sfintelor altare merg şi sfinţesc casele oamenilor prin stropire cu apă sfinţită şi vestesc Botezul lui Hristos.


Sfinţirea caselor credincioşilor se face prin stropirea cu aghiasma mare în Ajunul Bobotezei şi prin slujba sfeştaniei ce se săvârşeşte la mutarea în casa nouă şi care se repetă în fiecare an sau chiar mai des, atunci când lucrarea râului se face simţită în vreun fel în casă.



Omul este solidar cu tot ceea ce îl înconjoară. Păcatele, fărădelegile omului întinează spaţiul în care acesta le săvârşeşte. Dimpotrivă, curăţenia vieţii lui sfinţeşte mediul care-l înconjoară. Nu este întâmplător faptul că în popor s-a păstrat zicala: "Omul sfinţeşte locul".


Apă sfinţită de preot poartă în ea puterea curăţitoare şi sfinţitoare a harului dumnezeiesc.



Când face sfinţirea apei, preotul se roagă ca: "apa aceasta să se sfinţească cu puterea, cu lucrarea şi cu pogorârea Sfântului Duh", "pentru ca să se pogoare peste ea lucrarea cea curăţitoare a Treimii celei mai presus de fire", "pentru ca să fie tămăduitoare sufletelor şi trupurilor şi izgonitoare a toată puterea cea potrivnică" şi pentru ca "prin gustarea şi stropirea cu apa sfinţită să ne trimită Dumnezeu binecuvântarea Sa, care spală întinăciunea patimilor".



Sfinţirea caselor de Bobotează se face cu aghiasma mare, apă sfinţită, obţinută printr-o slujbă specială. Această apă este aceeaşi apă ca şi cea din ziua Botezului Domnului. Din acest motiv, sfinţirea caselor în această perioadă aduce o binecuvântare deosebită.


Termenul "aghiasmă" vine de cuvântul grecesc "aghiasmos", care îşi are originea în cuvântul "aghios"(sfânt).


"Aghiasmos" se poate traduce şi că slujba de sfinţire, dar şi ca apă sfinţită. Astfel, atunci când spunem "voi face o aghiasmă", înţelegem slujba, iar când spunem "voi bea un pic de aghiasmă", ne referim la apa sfinţită.


Există şi o altă explicaţie în legătură cu originea cuvântului "aghiasma". S-a spus că el vine de la "iazmă". În DEX, cuvântul iazmă, iezme, cu sensul de "arătare urâtă şi rea, nălucă, vedenie", este indicat că şi în DLR, cu etimologie necunoscută.


Se cere o explicaţie în legătură cu sensul cuvântului iasma-iazma, de "arătare urâtă şi rea, nălucă, vedenie", contrar sensului originar de "apă sfinţită".


Explicaţia este următoarea: atunci când preotul sfinţeşte apa, la sfârşit, cântă troparul: "Mântuieşte, Doamne, poporul Tău, şi binecuvântează moştenirea Ta, biruinţa binecredincioşilor creştini asupra celui potrivnic dăruieşte, şi cu crucea Ta păzeşte pe poporul Tău". Când se cântă troparul, preotul stropeşte pe credincioşi în cele patru puncte cardinale cu apă sfinţită, spre alungarea "celui potrivnic", adică a celui rău, a celui urât, care este nălucă, vedenie rea, satana. De la acţiunea stropirii cu apa sfinţită şi rostirea cântării ei, s-a reţinut în popor scopul urmărit prin aiasmă - aiazma - iazmă, de a alunga "arătarea urâtă şi rea", adică duhul cel rău, satana.


E bine să ştim că harul lui Dumnezeu vine acolo unde este chemat. Aşa că nu putem pune un semn de egalitate între apă nesfinţita şi aghiasma. Nici în cadrul Sfintei Liturghii, harul lui Dumnezeu nu se pogoară peste toată pâinea care este în biserică, pentru a o preface în Trupul Domnului, ci doar asupra darurilor pregătite special pentru aceasta. Harul lui Dumnezeu se pogoară în timpul slujbei de sfinţire a apei doar peste apa pregătită din timp pentru acest lucru şi nu peste toată apa care există în alte locuri. Iată de ce e bine că omul să-şi deschidă casă atunci când preotul vine să le sfinţească, pentru că sfinţirea casei vecinului nu înseamnă şi sfinţirea propriei case.



Sursă: crestinortodox.ro




Site realizat şi administrat de Gloria Grup - Consultanta in Sisteme de Management | Finantari Nerambursabile | Solutii IT & Imagine
Episcopul | Administraţia Eparhială | Catedrala Episcopală | Protoierii | Mănăstiri | Invăţământ Teologic | Noutăţi | Giurgiu | Opera Social Filantropică | Activitate Culturală | Muzeul Eparhial | Legături | Contact | Prima pagină
  Nr. vizitatori: 10951,
Copyright Episcopia Giurgiului - Biserica Ortodoxă Română